16آذر

بازاریابی، سکوی پرتاب

مدیریت  بازاریابی مهمترین درس برای رشته بازرگانی هستش. .برای رشته مدیریت فناوری اطلاعات هم درس مهمیه اما نه به اندازه گرایش بازرگانی. ولی درسیه که شدیدا رتبه آوره.

درس بازاریابی درسی هستش که اگه مفهونی و تحلیلی خونده بشه خیلی درس شیرینیه و درصد خیلی خوبی میشه کسب کرد. اصولا بازاریابی یه درسیه که شما وقتی میخونی باید به عنوان یک مدیر بازاریابی بهش نگاه کنین و علاوه بر اینکه تو دانشگاه به دردتون میخوره تو زندگی شخصی یا تو بیزینس ک میخواین راه بندازین به دردتون خواهد خورد، یکی از کاربردی ترین دروس رشته مدیریته. چون شما با تسلط به مباحثی مربوط به بازار، مشتری، فروش،ارتباط با مشتری، جلب رضایت مشتری و ….. میتونید به کسب و کارتون رونق بدین.

 

درس بازاریابی فصول مهم داره اما نه مثل تیوری که بشه قطعا گفت فلان فصل رو اصلا نخون وقت نزار؛ نه این مدلی نیست. سر فصل های مختلف و تعداد سوالایی ک هر ساله اومده پراکنده هستش. متاسفانه مثل درس اقتصاد باید تمام فصول مطالعه بشه.

سوالاتی که تو این درس برا اکثر داوطلبا پیش میاد و میپرسن و حساسیت نشون میدن عبارتند از:

  1. ۲۰۰۰تست بگیرم یا نه؟
  2. مناجاتی، مروج یا جلیلیان؟
  3. آیا منابع اصلی رو (لنکستر، مسینگهام، کاتلر و سه استاد) بخونم؟
  4. موردها خیلیییی زیاده من همش فراموش میکنم چیکار کنم؟

که در ادامه به همشون جواب میدیم.

 چالش های این درس

  • فرار بودن
  • مورد های خیلی زیاد
  • مفهومی بودن
  • تعداد سوال خیلی کم
  • سرسری رد شدن بچه ها از این درس و تحلیلی نخوندن اون که باعث میشه سر جلسه کنکور بگن عه اینا همش برا من اشنا هستن ولی نمیتونه به گزینه درست برسه چون همشون رو باهم قاطی میکنه.

مزیت های این درس

ضریب بالای این درس بخصوص برا بازرگانی که امکان نداره کسی تابحال این درس رو حذف یا سفید گذاشته باشه؛

درسی هست که اگه واقعا مفهومی و عمیق بخونین و بفهمین که چی میگه و تست زیاد بزنین و مرور داشته باشید، تقریبا درصد بالای ۶۰ رو براحتی میتونید کسب کنید.

ضریب درس مدیریت بازاریابی برای گرایش های مختلف کارشناسی ارشد مدیریت:

مدیریت بازرگانی با ضریب ۴ و تعداد سوالات: ۱۵

مدیریت فناوری اطلاعات با ضریب ۲ و تعداد سوالات: ۱۵

کارآفرینی با ضریب ۲ و تعداد سوالات: ۱۵

مدیریت منابع انسانی با ضریب ۲ و تعداد سوالات: ۱۵

 

منابع درس بازاریابی

  1. کتاب مروج
  2. کتاب مناجاتی
  3. کتاب دکتر جلیلیان
  4. ۲۰۰۰ تست بازاریابی انتشارات نگاه دانش
  5. فلش کارت های دی ال ام، انتشارات تبلور دانش.

 

از بین سه منبع اول یکی رو انتخاب کنید و اینکه هر کدوم رو انتخاب کردین حتما کنارش ۲۰۰۰ تست بزنید.

اگر تا قبل از دی تموم کردید، فلش کارت های دی ال ام برای مرور فوق العاده هستن… البته فلش کارت برای دوستانی که شاغل هستند و یا تایم زیادی ندارند به نسبت کتاب میتونه منبع بسیار خوبی باشه…. ولی در هر حال حتما ۲۰۰۰ تست رو کار کنید.

نکته ای که خیلی مهمه اینه که ببینید واقعا با کدوم سه کتاب اول راحت تر هستید، چون دو کتاب اول تجدید چاپ شدن و کتاب سوم تازه وارد بازار ارشد مدیریت شده، درنتیجه هر سه سوالات کنکور رو پوشش میدن.

به حجم کتابا توجه نکنین هر سه یکی هست فقط تفاوت تو اندازه برگه ها و فونت هست وگرنه مطالب یکی است. البته ناگفته نماند سبک نگارش کتاب ها هم متفاوته. باز تاکید میکنم ببینید با کدوم کتاب راحت تر هستید.

پس هر کدوم رو انتخاب کردین کفایت میکنه و صددرصد در کنار منبع اصلی(کتاب یا فلش کارت)،  کتاب ۲۰۰۰تست رو کار کنید. وقتی منبع رو  انتخاب کردین دیگه بشینین بخونین. به حرفای بقیه که ای کاش فلان رو میگرفتی یه چیزایی داره که اون یکی نداره و …. توجه نکنین اصلااااااا.

روش مطالعه ی درس بازاریابی

برای درس های مفهومی و تحلیلی مثل این درس بهتره اول از همه درگیر خوندن نیمه عمقی درس بشین یه دید کلی نسبت به فصل داشته باشین که چی میگه بعد مرحله بعدی،پس بار اول هر فصل رو یکبار مرور کنین و دستتون بیاد که چی هستش بعد شروع کنین به خوندن دقیق و مفهومی سعی کنین برا خودتون توضیح بدین تا قشنگ تر یاد بگیرین. برا خودتون مثال بزنین  یا جایی رو متوجه نشدین از اینترنت مثال بازاریابی اون حتما هست پیدا کنین و تحلیل کنین نکات جدید رو گوشه کتاب یادداشت کنین،نکات خود درس رو حاشیه نویسی کنین مثال هایی که اورده رو حتماااااا یاد بگیرین چون اگه جایی مثال زده ینی اون مثال خیلی مهمه مثلا فولکس واگن چه استراتژی بکار برده بود، موارد رو حتما خوب بخونین چون سوال میاد از موردها ،قبل از اون مورد چی بود بعد از اون مورد چی بود؛ از بین گزینه ها باید انتخاب کنین پس توالی و سری های مورد ها رو حتما یاد بگیرین.

 

به هیچ وجه :

دوره اول خلاصه نویسی نکنین چون واقعا خسته میشین و زده میشین از درس خوندن و مهم تر از اون باره اوله میخونین الان همه چی براتون مهمه همه جا مهمه و مینویسین و این هم ب معنی خلاصه نیس ینی شما رسما ریز نویسی میکنین یا رو نویسی. خخخ

موقع مرور سوم، اونجااا باااااااید خلاصه نویسی کنین و نمودار درختی بکشید و مطالب رو طبقه بندی و دسته بندی کنید.

 

به هیچ وجه سراغ منابع اصلی مثل کاتلر، سه استاد، لنکستر و مسینگهام نرید چون حجمشون زیاده و ترجمه  خوبی ندارن و اصلا ارتباط نمیگیرین باهاشون و منطقی ام نیس سه چهار تا کتاب ب اون حجیمی رو بخونین. ناقابل فقط بازاریابی نوین۸۰۰صفحه اس.

همون یکی از اون منابعی که معرفی کردیم کفایت میکنه و همه سوالات کنکور رو پوشش میده نگران نباشین.

به هیچ وجه سراغ روش های منسوخ نرید… اینو مطمئن باشین هیچ چیز براحتی بدست نمیاد، حتی تو زندگی عادی گول این تبلیغارو نخورید لاغری تو ۴۰ روز ،یادگیری زبان ۱ ماه اینا همش دروغه…

یکی از اون منبع هارو انتخاب کنین و دقیق مفهومی بخونین

یه جمله کلیشه ای هست خیلی عالیه

به جای اینکه چند منبع رو انتخاب کنی و اصلا درست حسابی نخونی و سرگردان بشی،  بینشون یکی رو انتخاب کن و قشنگ بخون، قطعا نتیجه می گیری.

تا چند سال پیش چون واقعا بازاریابی سوال تکراری زیاد داشت حتی با خوندن کنکور های قبل هم میتونستین ۶۰درصد رو کسب کنین اما الان نه. باید تست و مرور هاتون زیاد باشه.

نکنه اخر اینکه:

زمانی که تست می زنید، با نیت یادگیری باشه. چه تست رو درست و چه اشتباه زدید، حتما پاسخ نامه تشریحی رو بخونید.

و توصیه ام به شما دوستان عزیزم:

این تاکیدم نه تنها برا بازاریابی بلکه برای همه کتابا هستش. موقع تست زدن اصلا اصلااا برا خودتون درصد نگیرین این اشتباه بزرگیه یهو خراب میکنین و ناراحت میشین و …. درحالی که این کاملا طبیعیه  اصلا شما تازه با زدن تست ها میخواین درس رو یادبگیرین و مرحله خوندن درس هستین نه ارزیابی خودتون که چن درصد زدین.

پس قشنگ تست هارو بزنین حتی اگه همشو اشتباه زدین جواب همشون رو دقیق بخونین یادتون نره شما با تست زدین دارین درس رو یاد میگیرین.

 

به امید موفقیت تمامی شما دوستان عزیز

 

 

 

 

اشتراک گذاری

درباره آرش عمرزاده

کارشناس اقتصاد بازرگانی دانشجوی ارشد مدیریت آی تی دانشگاه شهید بهشتی مدرس و مربی کنکور کارشناسی ارشد

2 نظرات

  1. سلام و درود خدمت استاد بزرگوار؛ببخشید میشه فصلهای مهم تئوری سازمان روهم مشخص کنین؟

پاسخ دهید

ایمیل آدرس شما منتشر نخواهد شد.بخش های لازم علامتگذاری شده اند *

*

Designed and Implemented
By S.R.Khademi